Het wel en wee rondom ons duivenkot 13-2019

We zijn weer een weekje verder en het eerste africhtingvluchtje is geweest, tevreden en ontevreden gezichten en ook weer vele zeer vroege duiven die alleen wat later in de klok zaten . oorzaken ? buizers , haviken , slechtvalken , helikopters van Politie , helikopter van de spoedhulpdienst, Zeppelin, luchtballon , geen goed werkend systeem enz, enz, en durf maar niet te opperen van zijn de duiven wel 100 % want dan ben je de bekende oetlul. Nu hier waren alweer de eerste binnenlopers en de gorgelde bij je in je hand en de kelen zaten vol met rotzooi, snap niet dat er zulke duiven worden ingekorfd. Hoewel ik er natuurlijk gelijk aan moet toevoegen dat ook gezonde duiven het weleens kunnen laten afweten voordat ik iedereen weer over me heen krijg.

Zelf doe ik nooit mee op de eerste africhtingvlucht vanuit Meer en des te meer kan ik genieten van de verhalen die de liefhebbers rondom dit vluchtje vertelden. Zelf hadden Ienepien en ik de bekende Doedag op de Hanneshoeve in Giessenburg en de bedoeling was dat we om 9.30 uur thuis zouden wegrijden. mede daar vrijdags we niet het ideale weer vonden om de duiven af te richten besloot ik ze dus zaterdagochtend maar mee te nemen naar Giessenburg. We gingen iets later weg maar rijdend op de rijksweg ten hoogte van Hendrik Ido Ambacht zag ik de koppels al trekken langs de mooie blauwe lucht , 15 , 18 , 20 stuks echt groter waren de koppels niet maar het waren wel de vluchtduiven. Dus een liefhebber in Ridderkerk gebeld en inderdaad hij kreeg er op dat moment net drie tegelijk. Achteraf bleek dat het mooie prijsduiven waren maar geen 1600 of hoog 1500 meter duiven die er wel genoeg waren.

In Giessenburg aangekomen ging ik eerst een bakkie dien even een babbeltje erbij en toen terug naar de wagen, klep open en er kwam gelijk iemand naar me toelopen die zelf duivenliefhebber was,,( hij) zo ga u ze eruit laten ,,? ( ik )Ja ,ik denk ik maak van de nood een deugd, leren ze ook weer wat. (Hij),, Waar moeten ze naar toe ? (ik) Rotterdam. (hij),, Wind op kop, blauwe doffer 1637,, wel de verkeerde richting,, (ik ) Daar heb je helemaal gelijk in , maar ze moeten dadelijk even werken en leren weer wat. ( hij) sterke club 1637 met de gebr. Poelman en van Dorp en zn.

Dit deed even pijn dus direct de telefoon tevoorschijn met de uitslag van Fortenay en Melun jonge duiven en nog wat andere vluchten  ( hij ) zo dat is mooi. (ik) dat bedoel ik.

Uiteraard nog even lekker wat gemolken, maar wat ik wil zeggen is dat lijsten lezen anno 2019 nog heel moeilijk is en men constant terugvalt op gevestigde namen. En vaak de hedendaagse realiteit uit het oog verliest. Waarmee ik niet wil zeggen dat de liefhebbers die hij noemde slechte melkers zijn , helemaal niet maar ook anderen kloppen weleens aan de deur en werken ook aan hun duivensport.

Thuisgekomen in de namiddag (uiteraard om te voeren en te verduisteren op tijd keek ik op mijn M1 en de zestien duivinnen waren binnen 70 seconden allemaal binnen gelopen en de zeventien doffers die 18 minuten later gelost waren zaten allemaal binnen twee minuten in de klok. gevlogen hadden ze er ongeveer een half uurtje over dus ik was heel tevreden. Maar dit geeft nog geen zekerheid voor komend weekeinde.

Komend weekeinde vliegt de afdeling 5  Duffel en dat is voor onze club een puntenvlucht geworden zoals ik vooraf al vermoede, zelf weet ik nog niet of ik van de partij kan zijn omdat ik vrijdagochtend geopereerd wordt, al is me beloofd dat als de operatie goed is verlopen dat ik in de middag weer naar huis mag, maar zelf geloof ik hier niet helemaal in. Het is dus een kwestie van afwachten maar ik zou heel teleurgesteld zijn als ik zou moeten afhaken nadat ik de hele winter me zelf voor meer dan 100 % heb ingezet , maar het is niet anders.

Vrijdagavond hadden we in de vereniging nog de voorjaarsvergadering. En geloof me ik heb nog nooit zoiets in de duivensport meegemaakt en kreeg gewoon medelijden met onze voorzitter. Deze ging met een briefje in zijn hand op de punt van een tafel zitten. Verder zaten er geen bestuursleden achter de tafel, de grote kampioenen schijnt het ook niet meer te interesseren want die waren niet eens aanwezig terwijl ze daarvoor toch wel allemaal voor Meer hadden ingekorfd. Kortom een trieste vertoning. De voorzitter kon nog niets zeggen over het vluchtprogramma wel dat er 5 cent op de vrachtprijs kwam terwijl op de afdelingsite 2 cent staat, ook dat we voor de punten 1:10 gingen vliegen maar niet net als in de afdeling van de eerste dertig duiven maar over alle duiven. Ook dit had ik kunnen inschatten. Het blijft moeilijker om er drie van de dertig  (zevenen twintig missers) te pakken dan zeven van de zeventig ( drie en zestig missers). De voorzitter beklaagde zich over diverse dingen waar ik het helemaal in met hem eens was. Maar om nu in een bestuur te gaan en dan mee te gaan overal heen en vervolgens en dat je je bakkes niet mag opendoen daar pas ik voor. Diverse keren heb ik aangegeven dat als we dingen afspreken we deze ook moeten naleven in de club en doen leden dat niet dan moet het bestuur ze daarop aanspreken. Onze voorzitter heeft aangegeven dat het zo niet verder kan en hij er aan het einde van het jaar mee gaat stoppen. Ik zou het zelf jammer vinden omdat hij juist de goede buffer in de club was, met zijn manier van doen. Zelf zou ik als voorzitter in de kortste tijd alle leden als vijand hebben,daar ik een voorstander ben van de rechte aangenomen lijn , afspraken zijn afspraken , punt uit.

Ik kan nog uren schrijven over dingen die niet kunnen of wat verbeterpunten zouden zijn maar dan ben ik weer de bekende zeikerd of ouwe zeur. Boert me niks, ze kunnen beter over mijn trap lullen dan op mijn lul trappen.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

Comments are closed.