het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-32

We zijn weer een weekje verder, een weekje waarin de temperaturen opliepen en ook daalden gewoon extreem warm Hollands weer dus. Vorige week geen vluchten en deze week kon er wel hoewel de temperatuur vrijdag hoger was dan de week ervoor wel ingekorfd worden. Maar daar ging in de afdeling 5 het nodige aan vooraf, de jonge duiven gingen dichter bij huis gelost worden in Quievrain en alle samenspelen tegelijk los want de NPO en de KBDB gaven geen toestemming om in twee groepen te lossen. Maar voor samenspel Rood kon wel een uitzondering worden gemaakt die gingen wederom naar Oudenaarden. En wat schets dan de verbazing er wordt zaterdag in Quievrain toch in twee groepen gelost en op de sociaal media wordt ook door vele geklaagd want hier klopt iets niet , sommige clubs zaten vroeger dan andere clubs , sommige manden zaten vroeger dan andere manden in onze club enz. ik weet het niet maar kan mij voorstellen dat bij overladen als men hoort dat alles in één keer gelost moet worden men niet rekening houd met een lossing in twee groepen en aanvult waar nodig om eventueel een wagen in het vervoer uit te sparen. Nogmaals ik zeg niet  dat dit is gebeurd maar de geruchten zijn er en voordat sommige NSB-ers mij weer proberen zwart te maken bij het bestuur wil ik wel even duidelijk zijn.

Ik zat zaterdag dus al bijtijds op het duivenplat in de lucht te staren en zag bij compuclub/live dat er een duif zat in Klaaswaal om 10.01 met de nodige mpm dus  aan het rekenen en op 10.12 /10.13 moest ik om een mooie te hebben er eentje kunnen pakken. Om 10.21 stak er een duif de put in dus gauw de kropper eruit en daar begon wederom de fout kropper ging achter de duivin aan , Ienepien het dak op om de duivin an haar avances te weerhouden en naar de plank te dirigeren , resultaat kropper en duivin de lucht in op 10.25 kwam de tweede duif en die ging via het lage dak direct door naar de plank en de eerste viel toen ook direct mee , het maakte allemaal niet veel uit en de eerste hadden we toch niet gehad want die zat in de club bijna zeven minuten los wat op een vlucht van 175 kilometer niet mag kunnen maar hetzij zo. Al met al kwamen onze duiven daarna goed af, maar barsten van de dorst en waren  een beetje van het padje. Enkele vreemden (uit Amsterdam , Wormer en Alkmaar) zaten in het hok toen ik thuiskwam uit de club, ik heb ze goed verzorgd en zondagochtend om 6.30 uur gelost en ze gingen gezamenlijk de reis naar afdeling 6 doorzetten. Ook zat er van ons hok een duif in Haarlem .

Duidelijk dus dat een kwartier uit elkaar afdelingen die in elkaars lijn liggen op dezelfde losplaats lossen funest is voor een goed verloop van de vluchten. Hier nog vier jongen kwijt waarbij twee die nog niet gemist hadden en precies één ervan zit in Haarlem , heb je geluk dat de jouw kopvlieger uit de latere vluchtduiven van afdeling 6 afsplitst dan speel je een vroege duif gaat jouw goede duiven mee met die duiven dan ben je de sjaak. En omgekeerd zijn de liefhebbers van afdeling 6 gedupeerd omdat hun achterblijvers in de vallende duiven van afdeling 5 zitten en mee naar binnenlopen. De vraag is waarom zo kort op elkaar ? Duiven hadden al een uur eerder los gekund maar geen van de LC’s schijnen die lef te hebben.

Komend weekend wordt er weer een noodgreep toegepast en gaan we Peronne vliegen met een dag eerder inkorven en een directe prijsverhoging wordt doorgevoerd terwijl hier geen liefhebber om vraagt om met die hitte de duiven op deze afstand twee dagen in de mand te proppen. Nee dit ,,moet,, om misverstanden te voorkomen wat op vrijdag staat een africhtingvlucht van Meer gepland. Maar nu snap ik het effe niet , africhtingsvluchten zijn toch op dinsdag of woensdag ? Had nu toch ook gekund en dan gewoon vrijdags voor Peronne inkorven. Wat is de ware maffe reden voor dit besluit ? Transparantie met een duidelijke uitleg is er niet, gissingen zijn er voldoende. Kortom het getuigd allemaal wel van commercieel inzicht maar niet echt inzicht en gevoel voor het duivengebeuren. Oja er was wel een reden om Peronne twee dagen mand te geven, , dan kunnen ze daar aan wennen,, .Wat een verschrikkelijke kutsmoes, kunnen ze de week erna op Pont Ste Maxence of Pontiose ook. Blijven rare mensen bestuurders en het feitelijk is jammer dat we ze nodig hebben. Zo , nu kunnen sommige weer aan de poten van mijn stoel gaan zagen, maar ik ben het weer voor een weekje kwijt.

Veel succes en tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

 

Comments are closed.