Author Archive

Het wel en wee rondom mijn duivenkot (sport).24-2021

We zijn weer een week verder en een weekeinde achter de rug van twee wedvluchten in de afdeling 5 Zuid Holland  Vierzon en Niergiens. Vierzon werd zaterdags gelost en Niergens uitgesteld naar de zondag. Achteraf denk ik dat veel duivenmelkers denken van had de LC dat ook maar gedaan met Vierzon, maar achteraf dekt men een ezel en dat is iets heel anders.

Vierzon verliep traag en dus heel slecht en bij het donker worden was zeker 50 % van de duiven nog niet thuis. Zelf had ik er 7/10 thuis en op zondag rond 12.29,10 piepte de laatste nummer 10. Maar op facebook en in mijn melkers kring hoorde ik dat nog veel en ook hele goede duiven onderweg zijn tijdens het tikken van deze column. Ondanks dat ik zelf niks te klagen heb gaf na afloop deze vlucht mij toch veel ergernis. Ik zit tijdens het komen van de duiven altijd op compu/live de meldingen die bij sectorvluchten verplicht zijn te volgen, het reglement schrijft deze verplichting duidelijk voor en dan zie je opeens dat veel verenigingen dit gewoon aan hun laars lappen of dat liefhebbers de duif zelfs niet bij hun club gemeld hebben zodat die hem konden doormelden CQ geen mogelijkheden hadden om te controleren ,samenspel niet en sector niet. Hier onder artikel 90 van het wedvlucht reglement.

MELDING WEDVLUCHTDUIVEN Artikel 90 (zo 23) 1. Indien bij wedvluchten deelnemers overeenkomstig Artikel 23 van dit reglement een meldingsplicht wordt opgelegd, richten de inkorfcentra een meldingspost in. 2. Bij een melding verstrekt de deelnemer of zijn gemachtigde de door de wedvluchtorganiserende instantie gevraagde gegevens. Deze gegevens kunnen zijn: a. nummer inkorfcentrum of naam en plaats Basisvereniging; b. naam en lidnummer deelnemer; c. nummer van vaste voetring van betrokken duif; d. voor zover van toepassing, het vleugelmerk; e. tijd van constatering; f. voor zover van toepassing, andere door de wedvluchtorganiserende instantie gevraagde gegevens. 3. De daartoe door Bestuur Basisvereniging benoemde functionaris(sen) van het inkorfcentrum meldt(melden) de drie vroegste (snelste) duiven van het inkorfcentrum, ieder afzonderlijk, zo spoedig mogelijk na melding van iedere duif door aan de wedvluchtorganiserende instantie. 4. De meldingspost noteert de tijd waarop de geconstateerde duiven worden gemeld. 5. Duiven die buiten de vastgestelde tijd zijn gemeld, kunnen na onderzoek door de wedvluchtorganiserende instantie, uit de uitslag worden genomen.

Nu bestuurders van het NPO en afdelingen neem nu eens maatregelen en toont ballen, en verwijder alle verenigingen die de eerste drie duiven niet hebben door gemeld gelijk van alle lijsten van samenspelen tot de sector. Maak de duivensport eens fris en gezond of gooi anders het wedvluchtreglement en huishoudelijk reglement maar snel in de prullenbak.

Het is een openlijke droom en gaat zeker niet gebeuren daar er bij die (foute )verenigingen zelfs bestuursleden van de afdeling de scepter zwaaien en die gaan zich zeker niet van de lijst verwijderen en weet je hoe we die nu in Rotterdam noemen ? Farizeers of nagemaakten !!!

Zondag Niergiens werd er toch nog ff gewacht met loslaten van de duiven terwijl bij mij al berichten binnenkwamen dat er op Quievrain in België snelheden van 1800 mpm werden gehaald. Dat was harder dan ik verwacht had, dus telefoon erbij en al snel een duif in het stad a/h Haringvliet , later ook in Numansdorp dus snel het afstand verschil delen door de mpm en om 11.04. zou ik moeten draaien . Toch schrok ik toen op eind 11.03 een duif vanaf het groot handelsgebouw kwam aanknallen , helemaal vanuit het Noord Oosten ( de stomkop) , ff naar het dak van het woonhuis maar ook al snel naar beneden. Ik dacht een kanjer te hebben en droomde al van de eerste , later bleek dit de 9 de prijs te zijn maar ook daarvoor hoef ik mij met mij ligging t.o.v de rest niet te schamen. Badou is net als de 32 een kind van Willems Schalie die inmiddels al naar het kweekhok mocht. ( op advies van Hukkie, die dat zo lekker kan brengen altijd , wees nu eens niet stom en eigenwijs en pleurt die doffer het kweekhok in). Ook dat is duivensport.

Rik en Sten van Dorp rafelde op deze vlucht de boel uit door van 1 t/m 6 te pakken.

Speciaal gaan uiteraard de felicitaties naar Ton Pot die eindelijk na veel tweede sector prijzen eindelijk de hoofdprijs in sector 2 pakte van Bordeaux om 1,10 uur in de nacht.. Ik weet dat het niet mocht, maar hem ff een knuffel gegeven voor deze pracht prestatie want Ton  ken ik denk ik ook inmiddels al 50 jaar, pfft de duivensport vergrijst maar hopelijk krijgen de bestuurders alles weer op het rechte pad en gaan we de afgesproken regels ook allemaal met elkaar naleven.

Uiteraard ook in Zeeland anders gaat daar of is het misschien al heel de boel naar de klote.

Deze week had de column een beetje Rotterdams tintje niet achterbaks maar recht voor haar raap , niet twijfelen maar mouwen opstropen en aanpakken en lopen doe je maar over de bruggen die we hier genoeg hebben maar niet over sportgenoten en deze besodemieteren zeker niet.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach

 

Het wel en wee rondom mijn duivenkot (sport)23-2020

We zijn weer een weekje verder in mijn duivensport , een sport die je op momenten kunt vervloeken maar waarvan je ook op momenten van kunt genieten.

Deze week stond er slechts één vlucht op ons programma voor de midfond Pontoise 357 km zelf had ik er 18 mee.

Heel de week doe je alles voor je duiven , geef ze wat je denkt dat nodig is en ga je op donderdag opgewekt naar het inkorflokaal in de veronderstelling dat je duiven onklopbaar zijn. In het inkorflokaal wacht ik tegenwoordig tot de duivenwagen komt om te helpen laden want thuis zit ik ook maar in mijn uppie naar mijn grote teen te staren. Dat is nu eenmaal zo. Maar ook dat manden laden heeft een keerzijde , op de dag erna slaap ik bijna de hele dag in mijn stoel. Geef niet het hoort bij de leeftijd denk ik dan maar en ik vind het een onderdeel van de duivensport. Jammer is altijd dat er personen zijn die daar schijnbaar anders over denken en als ik dan iemand wel zie laden die amper kan tillen vind ik dat betreurenswaardig, triest zelfs.

Maar de duiven gingen op weg naar Pontoise en zaterdag waren de omstandigheden schijnbaar te slecht om te lossen en besloot men al vroeg tot uitstel naar zondag, afd 1 loste nog wel op 50km verder om 12.30 uur en hadden een redelijke vlucht.

Wij dus naar de zondag en de duiven er om 7 uur uit. Hier in Rotterdam viel de eerste om 11.21 uur en als dan zelf pas op 11.37 uur begint mag je zeker niet tevreden zijn en heb ik flink de pest in. Met mijn derde duif op 11.40 uur liep er een vreemde mee naar binnen, heb deze met wat water en voer in een broedbak gezet en nadat ik thuiskwam uit de vereniging even bekeken. Mooie doffer met een prachtige ogen in zijn kop. Even het telefoonnummer van de liefhebber bij het NPO opgezocht en de liefhebber is Woerden gebeld. Werd een leuk gesprekje kort en bondig. En ik besloot in samenspraak en omdat het een al ervaren duif betrof om de duif om 17.00 uur de vrijheid te geven en alzo gebeurde. In eerste instantie maakte de duif een rondje en viel hij terug, maar een paar harde klappen met een bezem bij hem op het hok maakte hem wakker en hij vertrok. Later vond ik op mijn telefoon toen ik bij mijn dochter was een uitdraai van zijn aankomst bij de liefhebber met een berichtje erbij , bedankt Kees hij is thuis. Deze doffer had al twee eerste prijzen gevlogen hier. Liefhebber blij maar ik nog blijer, het berichtje maakte mijn hele rotdag goed.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.

Het wel en wee rondom mijn duivenkot (sport) 22 -2021

We zijn weer een week verder en weer een weekeinde waarin de vluchten van zaterdag naar de zondag gingen. Toen ik zondagochtend de tuin inging dacht ik dat de lc dit perfect gedaan had , duiven vroeg los 6,45 uur, snel vertrek en ook hier in Rotterdam een stralende blauwe hemel met een zonnetje . Maar ojee wat zouden we bedrogen uitkomen. Op de vlucht vanuit Issoudun is nog zeker op dit moment (23,37 uur) 40 % van de duiven onderweg. En dan heb ik het over de vlucht van afdeling 5. Over de andere vluchten en ook kortere in Belgenland hoor je ook slechte berichten. Blijkt dat het onderweg toch niet zo goed was als dat wij dachten dat het was en dan volgt uiteraard de vraag, misschien hadden we beter gewoon zaterdag de buien moeten trotseren en was het beter gegaan. Wederom het bewijs dat ondanks de weerkaarten we feitelijk niet weten waar we mee bezig zijn. Wel vermoed ik dat we door steeds de meest gunstige uitgangspositie voor onze duiven te creëren onze postduif wel sneller maken maar ook zwakker en bij de minste weerstand lopen we klappen op.

Hier twee vluchten Issoudun en Peronne respectievelijk  met achttien en zeventien duiven mee. Op beide vluchten de prestaties ver onder de maat maar zoals ik in elkaar zit vermeld ik dit gewoon. Mijn sport is hobby en ik hoef voor mijn duiven geen reclame te maken. Maar als ik een vroege heb laat ik het ook weten. Wel kreeg ik als eerste van Issoudun de Wittekop van Willem voorop. Wittekop is de zus van de doffer die toen dagfondkampioen was, de 411. Goed soort verloochend zich nooit, alleen had ik haar graag een minuut of twintig vroeger gehad.

Maar we wachten wel af wat er morgen nog nakomt en dus tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach

Het wel en wee rondom mijn duivenkot (sport) 21-2021

We zijn weer een weekje  verder en we hebben nog steeds duiven. Waarom schrijf ik dit ? Omdat het moeilijk is om als de sfeer rondom je sport niet goed is en de prestaties in je eigen ogen tegen vallen toch met je hobby door te gaan en niet het bijltje er bij neer te gooien. Mijn karakter is nu eenmaal willen winnen , ik weet dat het moeilijk is maar het is wel mijn motivatie en drijfveer. Je ben de hele week met de duiven bezig , je leest duif , je leeft duif , je bent duif alleen je eet nog geen duif, maar als ze zo doorgaan ?

Zaterdag hadden we gelukkig maar één vluchtje Pontoise, gelukkig?  ja want ik vermoed dat op het verzamelen van sierraden na de duivensport van volksport tot elitesport wordt verheven binnenkort, want financieel zijn de kosten tegenwoordig aanzienlijk, raad zelf ook altijd iedereen af om met de voor ons mooie sport te beginnen.

Dus zaterdag Pontoise met een NNO windje , zou zwaar gaan worden maar ik had zelf toch een snelheid tegen de 1400 mpm verwacht, het weer was prachtig en buiten was het helder , later kwamen er wel wolken opzetten. Zat al volop op compulive te kijken toen er eindelijk eentje op de eilanden viel, snel rekenen en in Rotterdam zouden ze dan mijn display om 12.41 uur moeten kunnen laten piepen, spannend . Ik volgde ook de aankomsten in de Hoeksewaard en zag dat er bij de hoofdweg ook geprikt werd, dus ik zou al te laat zitten voor een winnende duif . Opeen kwam al heerlijk draaiend de 51 de put in en na even twijfelen piept hij op 12.49 uur af. Geen kopduif maar ik had er in ieder geval eentje moest  wel tien minuten wachten op nummer twee en dan na weer ff wachten druppelen ze binnen. Er is er nog één onderweg.

Inmiddels al weer diverse columns gelezen en door columns lezen kun je ook een beetje de karakters van de schrijvers ontleden. De één pakt gewoon zijn slechte vlucht en zegt volgende week hopelijk beter maar een ander jankt na een slechte vlucht alles bij elkaar, legt zijn falen en van zijn duiven bij de verzorgers maar weet zelf ook wel beter en verschuilt zich richting de nieuwe vlucht nog achter een falen van excuses  Om dan vervolgens een redelijke uitslag te maken. Zo maar op graan en water en niet verwacht. Kom op zeg, als je schrijft schrijf dan waarheden , je hoeft daarbij niet te overdrijven dat je hele potten hebt leeggeschept maar  wat tegen ornithose of tricho kan al snel gepakt zijn , maar hou aub op om naar de convoyeurs te wijzen. Ik heb met de mensen gesproken en er is tijd zat geweest om in Salblis de duiven te verzorgen , er was water in overvloed dus alles was gewoon perfect. De grote vraag zal zijn wat de duiven voor pokkenzooi thuis nog gekregen hebben voor ze vertrokken en idd na een dag of vijf ontgift dan de natuur hun lichaam en kunnen ze na goede verzorging van de ,,convoyeurs,, en voer met veel mais weer wat gaan presteren.

Ik presteer gevoelsmatig zelf beneden de maat , ligt niet aan het hok, ligt niet aan de duiven maar de fout heeft vermoedelijk gelegen aan het winterregime. Ik schrijf dit omdat ik één van de weinige liefhebbers ben die zelf in de spiegel durft te kijken.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.

Het wel en wee rondom mijn duivenkot (sport) 20-2021

We zijn weer een week verder , een dikke week. Normaal ga ik op zondagavond achter mijn peceke zitten en rafelt de column even over het toetsenbord, een column die een beetje een kruising is van de vele geschreven columns en komkom,be die vroeger op het internet stond van onze zuiderburen en die ik graag las , recht voor zijn raap en vaak ophelderend. Ook ik zit zo in elkaar en zag wederom deze week veel ergernissen waar ik mij inwendig erg over op kan winden. Ik ga er over schrijven dacht ik maar ter gelijke tijd wist ik dat ik dan andere goedwillende bestuurders en werkers zou kunnen beschadigen . En dat is dan ook de rede waarom ik mij gisteren niet achter het peceke zette omdat ik met mezelf een inwendige strijd voerde. Ik schrijf hier niet meer over en heb besloten (nu ik iets meer tijd heb) het anders aan te gaan pakken, en weet zeker dat het goed komt.

Over de vluchten afgelopen weekeinde kunnen we kort en krachtig zijn , de ene liefhebber had ze hard en de andere niet. Het weer en wind is je duif en daar zal je het mee moeten doen, elke vlucht is anders en daar waar de één een prachtvlucht vind denk een ander daar anders over en vindt het een kutvlucht. Leuk is dat er liefhebbers zijn die met dezelfde omstandigheden maar als ze de duiven iets minder hadden het geen vlucht vonden en nu opeens een prachtvlucht, af en toe krijg ik gewoon medelijden met ze, maar dat zal de ervaring en leeftijd wel zijn.

Zondag op de eerste aankomende vlucht vanuit Peronne kreeg ik een jaarling  die moeilijk te klop zou zijn geweest maar op het dak toen weer op het dak van het hok en daarna weer een rondje draaien om dit geheel driemaal te herhalen, op de galerij van de huizen naast me stonden de mensen te kijken en dachten volgens mij dat ze een witte jassen brigade met dwangbuis voor me moesten gaan bellen. Dit is een nadeel als je weet welke snelheden in de voorvlucht behaald werden en als je dan ff op een kladje gaat zitten rekenen. dan weet je dat er een onklopbare op je dak, op je hok, maar niet op je antenne zit. Inderdaad ik denk dat de omwonende dachten dat ik gek was geworden. Achteraf boert het me dan niet meer het is gebeurt en de rest komt daarna ook naar huis , eentje is er op dit moment nog onderweg vanuit Peronne en een jaarling die nog niet gemist had viel vanochtend op de plank, waar ik wel blij van werd. Niks geleden nog rond maar gewoon fout gezeten en dat kan de beste overkomen. Raar was wel dat deze vanuit Peronne kwamen en deduiven vanuit Salblis gewoon zondagmiddag allemaal thuis waren. Allemaal is natuurlijk een groot woord als je met 17 en 18 duiven het moet opnemen tegen anderen. Maar mijn motto is en blijft kwaliteit wint  op den duur altijd van kwaliteit al lijkt dit op de uitslaglijsten vaak anders.

We hebben weer een duivenweekend achter de rug en laten we hopen dat we volgend weekend weer een goed duivenweekeind hebben.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach

Het wel en wee rondom mijn duivenkot 19-2021

We zijn weer een weekje verder en het was me het weekje wel. Allereerst kwamen er via een app diverse steken onder de gordel om het zomaar uit te drukken tot me wat me er toe bewoog  direct die app te verlaten zodat ik dit stiekeme gedoe niet meer krijg te lezen , tevens heb ik een afspraak die ik had t.o.v de vereniging netjes afgekocht.  Ben je daar dan nu klaar mee ? Nee absoluut niet maar hou het wel in eigen hand en onder controle .

Ergernissen blijven er altijd voor een liefhebber die goed oplet en ziet wat er rondom hem speelt. En als ik thuis komt en dan direct achter de computer kruipt om de reglementen van het NPO over iets na te pluizen dan is het fout. Elke vereniging heeft een z.g.n centrumleider , dat is degene die rondom het inkorven alles in wezen bepaald en onder controle houdt, hij wijst aan bij welke inkorver je duiven moeten worden afgegeven. Is er dan een lid dat zegt ,,nee ik ga bij hem want hij brengt me geluk,, dan gaan mijn haren overeind staan, dit mag en dit kan niet en de reglementen zijn daar echt duidelijk in. De centrumleider wijst aan en bepaald, uiteraard wordt ik nu achter mijn rug weer voor azijnzeiker uitgemaakt maar nogmaals dat boert mij weinig. Je hebt sportieve plichten maar ook sportieve rechten.

Deze week zijn er uiteraard dingen gebeurt die niet konden. Donderdag werden bij ons de duiven ingekorfd en daar starten we mee om 18.00 uur.  Nu blijkt dat daarvoor al een advies van het IWB was uitgegaan om dit weekeinde niet te concoursen . Normaal zou dan de afdeling af gaan lassen en even alle verenigingen waarschuwen daar de tijden van de ophaalroutes pas beginnen na 19.10 uur. Dus zou het voor iedereen duidelijk zijn geweest, de duiven blijven thuis. Nu waren er schijnbaar slechts enkele van op de hoogte en korfde deze hun duiven niet in.

Dus kort gezegd de duiven werden overal opgehaald voor 89 eurocent per duif wat bij 30.000 duiven toch een leuk bedrag is van 26.700 euro ik schrijf ,,kassa,, als je van tevoren weet dat er toch niet geconcours gaat worden. En inderdaad werd mij bevestigd dat de wagen om 9.30 op vrijdag nog op het depot stonden en toen snel zijn gaan rijden naar Menen. En filmpjes aldaar gemaakt tonen duidelijk aan dat de duiven daar in de regen gelost, bleven draaien. De grote vraag zal blijven als de eerste groep al niet weg trekt waarom dan in hemelsnaam is doorgegaan met lossen. Heel deze lossing zal voor iedereen een vraag blijven , duiven kwamen slecht en raar af en hier nog één onderweg en twee gewonde duiven. Boos ?  Nee dat ben ik niet maar wel verdrietig dat er in het belang van financiële belangen zo met onze hobby en duiven wordt omgegaan. Natuurlijk heb ik gelezen dat er twintig cent per duif minder betaald hoeft te worden maar …. trek die 6000 euro even van het inkomstenplaatje af dan blijft er toch nog 20.700 euro op de rekening staan en dat vind ik nog een heel bedrag een concours zonder nut. Sorry dat ik nu stop met schrijven want ik kan hier heel slecht tegen, commerciële belangen die in botsing komen met dierenwelzijn.

Dat het IWB (waarvan ik al eerder schreef dat we daar vanaf moeten) er weer totaal naast zat bleek over de lossingen op zaterdag van de KBDB, alles los en zeer redelijke concoursen ( logboek Adje ), dus naast nutteloze stress bij onze duiven is ook nog de liefhebbers onrecht aangedaan. Matchfixing, competitie vervalsing ? Maak me niet uit hoe je het noemt maar in mijn visie is het onnet.

Maar we hobbyen vrolijk verder, en morgen is gisteren alweer vergeten , tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.

Het wel en wee rondom mijn duivenkot 18-2020

We zijn weer een weekje verder en het was me het weekje wel, allereerst begon het maandagochtend al vroeg met veel commentaar  op mijn column  en er werden gelijk weer wat oude koeien op een app gepost die ook gelijk weer door een ander werden verwijderd zodat ik ze jammer genoeg niet eens heb kunnen lezen om te weten hoever sommige gaan om een ander te kwetsen of te kleineren. Ook de sneren in mijn club waren niet van de lucht maar wat mij opviel is dat dit maar van een enkeling was. Een sneer wil ik toch wel vertellen omdat dat deze hardop in het luchtledige geuit werd, de sneer ging over het feit dat ik had geschreven dat we de wagen met de automatische lossing niet zouden moeten willen krijgen omdat er zoveel gewonde duiven uit thuiskomen. Nu de sneer ,, gek hé dat Martin van Zon daar dan helemaal geen last van heeft,, Ik hoorde het en reageerde niet , A omdat ik niet weet of dat zo is en B dan zou hij het nooit vertellen om zijn ongelijk over de automatische lossing niet te hoeven toegeven. Maar ik had meer problemen verwacht en die bleven gelukkig achterwegen al proef ik dat het binnenkamers smeult.

Zoals zaterdag, we vlogen met de duiven  Nanteuil  dus waren we verkast vanuit Pontiose , beter gezegd de duiven waren direct naar Nanteuil gereden, korter dus in wezen krijgen we wat vrachtprijs terug, maar terug nooit, meer altijd. Het weer was niet best, onze afdeling wachtte netjes tot de buien waren weggetrokken en probeerde zo te lossen dat de duiven ook Zuid Holland met droog weer zouden bereiken. De eerdere vluchten dit weekeinde gaven al hogere snelheden aan en toen onze duiven om 14.05 uur los gingen had ik al snel uitgerekend dat je voor 16.50 uur moest pakken. Er werd uiteraard weinig geloof aan gehecht. Compu/live had als lossingplaats nog Pontiose staan en ik hoopte maar dat ze wel de lossing coördinaten hadden aangepast en daar kwam de eerste melding  2250 mpm Pfft snel rekenen. Maar het werd herzien dus dat had er vermoedelijk er toch mee te maken dat Pontiose verder lag dan Nanteuil . Ik ging het hok in om mijn brasser te pakken om wat leven op de plank te krijgen, toen ik het hok uitkwam zaten er al twee duiven op het dak van de bergingen te drinken , ik schrok me rot en een derde viel op het hoge dak , roepen en binnenhalen, tijd 16.42.57 , 16,43.07 , 16.45.00 uur snel op de telefoon op compu/live kijken samenspel Zuid Holland Midden Oost, duiven komen wel binnen op mijn telefoon via de Benzingcloud maar niet bij compu/live , kut, mijn vierde valt op 16.47.41 en die staat wel op live. Vond het uiteraard niet leuk maar alle technologie staat in het beginstadium dus zal dit ooit wel goed komen. Ook kwamen mijn duiven redelijk af en ik had een tevreden gevoel , tot een reactie kwam ,, wat een grafvlucht , duiven komen allemaal terug, pfft,, Ik reageerde met ,, een prachtvlucht,, de reactie die volgde was minder leuk de aangever werd moe van me en vroeg of ik niet ergens anders kon gaan vliegen. En laat dit nu juist zijn waar ik al lang over loopt na te denken, maar dat ik juist in mijn huidige vereniging ben gebleven omdat deze vorig jaar toen ik in een moeilijke periode zat deze mij elke week steunde door aanpassingen in mij inkorftijden en klok afslaan zodat ik weer snel naar Ienepien thuis kon. Deze aantijging deed pijn. Maar niemand hoeft met mij opgezadeld te zitten en kan dus ook gewoon zelf eieren voor zijn geld kiezen. Maar ook het binnenkomen van die duiven zoals hij schreef zette mij aan het denken,  vooral de uitroep ,, ze komen hier allemaal terug,, en dan moet ik aan die locatie 6 km geven , terwijl mijn duiven tegen de wind in moeten komen en daarna bij 2000 mpm ook nog eens drie minuten cadeau moet doen , dus 6 km tegen wind is 6 minuten plus 3 minuten vergoeding is totaal 9 minuten Ik bedank bij deze deze duivenhouder, hij heeft mijn ogen geopend en ik snap nu dat ik echte grote kampioenen in mijn kot heb zitten , gaf ze allemaal wat hennep , snoepzaad en een olienootje extra toen ik terug kwam van het afslaan , keek ze aan en dacht wat zijn jullie toch een kanjers.

Van Nanteuil is er nog 1 onderweg.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.