Author Archive

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-33

Hier zijn we dan weer met een weekje verder dus met een nieuwe rondom ons duivenkot en er was weer eens een leuke ervaring, en die komen niet zo heel vaak voor in de duivensport dus moet je ze ook koesteren.

Vorige week zondagmiddag werd ik opgebeld door een duivenliefhebber uit Haarlem dat bij hem de 6666 was binnengelopen. ik vertelde dat ik die nog miste van de dag ervoor van Quievrain en dat de doffer vermoedelijk met de duiven van afd6 was meegegaan. de duif was moe en we spraken af dat hij hem zou verzorgen en Dinsdag zou lossen enkele km van huis. Dinsdag krijg ik weer een duivenmelker uit Haarlem aan de telefoon en hij zegt er zit hier een duif van u , ik antwoordt dat weet ik toch u zou hem vandaag lossen. De liefhebber zegt ,,nee deze is hier gisteravond binnen gelopen en dus ik heb u niet eerder gebeld en lossen doe ik deze duif niet want ik ga hem eerst wat opknappen.  Oke mijnheer maar als de duif niet weg trekt kom ik hem wel ophalen. Nee ik knap em op en bel u op aan het einde van de week. Zaterdag werd ik inderdaad gebeld en de duif was opgeknapt en wilde zijn kooitje uit dus zou de liefhebber hem zondag naar Noordwijkerhout brengen waar een opleervlucht vanuit Numansdorp plaats vond. Zondagochtend om 9.00 uur zat de duif bij me op de plank en in heel goede doen. Navraag bij die en gene over de Haarlemse liefhebber leerde al gauw dat ik met een oudere topspeler en duivenliefhebber te maken had gehad wat ook duidelijk aan de conditie van de duif te zien was, gewoon top. Mijnheer JOHAN JANSEN  uit HAARLEM het was top wat u gedaan heb en is een voorbeeld van hoe duivensport beoefend hoort te worden. De vier zessen zoals de doffer heet had op drie vluchten 100% prijs en zat mis op die Quievrain wat elke duif kan gebeuren, ik ben blij dat hij terug is , bedankt.

Zaterdag vlogen we in de afdeling 5 Peronne een vlucht waar ik altijd een hekel aan heb en ook meestal mijn waterloo op vind. Zaterdag zag het er goed uit al stond er een flink westelijke wind. Snelheid schatte ik vooraf in op 1540 mpm en later bleek deze door sommige ook gehaald te zijn. Ik zag dat er van compuclub /live eentje gemeld was in HIA om 10.03 die tien minuten eerder gelost waren dus een globaal rekensommetje was dat wilde ik een mooie duif hebben ik op 13/14 over tien een duif moest pakken. Ienepien stond op haar balkon plek en concludeerde dat er plasjes water op het lage dak lagen , ik vertelde haar dat ik al het water er vanaf had geveegd maar dat er altijd vanuit de dakbedekking ( grof rubberoid ) water terug sijpelt. Ienepien dat doe je dat toch met een doekje of spons weghalen. Ik , dat is nu te laat de duif komt zo, Ientje ik zou het toch maar doen anders krijg je ellende , ik met een doek het dak op en net terwijl ik op de knieen ging , ja hoor een duif met twee grote draaien pats voor mijn neus ik voorzichtig omhoog en handjes voorzichtig wijd de duif naar de hoek bij de plank en zij naar beneden ,piep piep gelukt en bijna niets verspeeld. Wederom een leuke duif maar niet waar je voor mee doet, voor mij is er maar één plaats en dat is de bovenste en de lat ligt altijd op minimaal eentje per seizoen en dan ook het liefst in groot verband, maar we hebben nog tien vluchten te gaan.

Eindelijk heeft de afdeling 5 een vluchtprogramma samengesteld voor de nog komende weken en een programma waar ik me helemaal in kon vinden omdat ik het al vier dagen voordat ze ermee kwamen als inkoppertje op facebook had gezet. Dus we eindigen het jonge duivenseizoen met de vlucht uit Melun en met Pont Maxence , Pontiose , Fontenay de euro, pont Maxence denk ik dat ons nog vijf prachtige vluchten te wachten staan. Ik ben er klaar voor en hoop onze duiven ook.

Tot de volgende rondom,

Kees Commijs 

Racing Pigeon Whisperer.

het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-32

We zijn weer een weekje verder, een weekje waarin de temperaturen opliepen en ook daalden gewoon extreem warm Hollands weer dus. Vorige week geen vluchten en deze week kon er wel hoewel de temperatuur vrijdag hoger was dan de week ervoor wel ingekorfd worden. Maar daar ging in de afdeling 5 het nodige aan vooraf, de jonge duiven gingen dichter bij huis gelost worden in Quievrain en alle samenspelen tegelijk los want de NPO en de KBDB gaven geen toestemming om in twee groepen te lossen. Maar voor samenspel Rood kon wel een uitzondering worden gemaakt die gingen wederom naar Oudenaarden. En wat schets dan de verbazing er wordt zaterdag in Quievrain toch in twee groepen gelost en op de sociaal media wordt ook door vele geklaagd want hier klopt iets niet , sommige clubs zaten vroeger dan andere clubs , sommige manden zaten vroeger dan andere manden in onze club enz. ik weet het niet maar kan mij voorstellen dat bij overladen als men hoort dat alles in één keer gelost moet worden men niet rekening houd met een lossing in twee groepen en aanvult waar nodig om eventueel een wagen in het vervoer uit te sparen. Nogmaals ik zeg niet  dat dit is gebeurd maar de geruchten zijn er en voordat sommige NSB-ers mij weer proberen zwart te maken bij het bestuur wil ik wel even duidelijk zijn.

Ik zat zaterdag dus al bijtijds op het duivenplat in de lucht te staren en zag bij compuclub/live dat er een duif zat in Klaaswaal om 10.01 met de nodige mpm dus  aan het rekenen en op 10.12 /10.13 moest ik om een mooie te hebben er eentje kunnen pakken. Om 10.21 stak er een duif de put in dus gauw de kropper eruit en daar begon wederom de fout kropper ging achter de duivin aan , Ienepien het dak op om de duivin an haar avances te weerhouden en naar de plank te dirigeren , resultaat kropper en duivin de lucht in op 10.25 kwam de tweede duif en die ging via het lage dak direct door naar de plank en de eerste viel toen ook direct mee , het maakte allemaal niet veel uit en de eerste hadden we toch niet gehad want die zat in de club bijna zeven minuten los wat op een vlucht van 175 kilometer niet mag kunnen maar hetzij zo. Al met al kwamen onze duiven daarna goed af, maar barsten van de dorst en waren  een beetje van het padje. Enkele vreemden (uit Amsterdam , Wormer en Alkmaar) zaten in het hok toen ik thuiskwam uit de club, ik heb ze goed verzorgd en zondagochtend om 6.30 uur gelost en ze gingen gezamenlijk de reis naar afdeling 6 doorzetten. Ook zat er van ons hok een duif in Haarlem .

Duidelijk dus dat een kwartier uit elkaar afdelingen die in elkaars lijn liggen op dezelfde losplaats lossen funest is voor een goed verloop van de vluchten. Hier nog vier jongen kwijt waarbij twee die nog niet gemist hadden en precies één ervan zit in Haarlem , heb je geluk dat de jouw kopvlieger uit de latere vluchtduiven van afdeling 6 afsplitst dan speel je een vroege duif gaat jouw goede duiven mee met die duiven dan ben je de sjaak. En omgekeerd zijn de liefhebbers van afdeling 6 gedupeerd omdat hun achterblijvers in de vallende duiven van afdeling 5 zitten en mee naar binnenlopen. De vraag is waarom zo kort op elkaar ? Duiven hadden al een uur eerder los gekund maar geen van de LC’s schijnen die lef te hebben.

Komend weekend wordt er weer een noodgreep toegepast en gaan we Peronne vliegen met een dag eerder inkorven en een directe prijsverhoging wordt doorgevoerd terwijl hier geen liefhebber om vraagt om met die hitte de duiven op deze afstand twee dagen in de mand te proppen. Nee dit ,,moet,, om misverstanden te voorkomen wat op vrijdag staat een africhtingvlucht van Meer gepland. Maar nu snap ik het effe niet , africhtingsvluchten zijn toch op dinsdag of woensdag ? Had nu toch ook gekund en dan gewoon vrijdags voor Peronne inkorven. Wat is de ware maffe reden voor dit besluit ? Transparantie met een duidelijke uitleg is er niet, gissingen zijn er voldoende. Kortom het getuigd allemaal wel van commercieel inzicht maar niet echt inzicht en gevoel voor het duivengebeuren. Oja er was wel een reden om Peronne twee dagen mand te geven, , dan kunnen ze daar aan wennen,, .Wat een verschrikkelijke kutsmoes, kunnen ze de week erna op Pont Ste Maxence of Pontiose ook. Blijven rare mensen bestuurders en het feitelijk is jammer dat we ze nodig hebben. Zo , nu kunnen sommige weer aan de poten van mijn stoel gaan zagen, maar ik ben het weer voor een weekje kwijt.

Veel succes en tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

 

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-31

We zijn weer een weekje verder en wat voor een weekje, hitte ,hitte en nog eens hitte. In het hok liep de thermometer op een gegeven ogenblik naar 50C. water op het dak spuiten hielp weinig en ook alle ramen wijd open had totaal geen nut. Maar de duiven lagen rustig en hadden er weinig last van, maar hun baasje meer. Toch trainde ze bij het uitlaten goed en was er geen verschil te zien als bij minder warme dagen. Daarom verbaasde het mij ook dat opeens de midfond vlucht die afdeling 5 zou spelen werd afgelast, Later werd alles dus ook de jonge duivenvlucht uitgestel terwijl het advies was van de NPO op zaterdagavond inkorven en op zondag lossen. Maar dit kon in de afdeling 5 niet want dit stuitte op logistieke problemen, de vraag is welke ? Stel dat het gewoon weer was geweest en er gewoon was ingekorfd maar dat zaterdag het water met bakken uit de hemel was gevallen en de bliksem de hele dag met gedonder had gezegen viert , dan had je de vluchten moeten uitstellen naar zondag en dan had de afdeling zich niet kunnen verschuilen achter logistieke problemen , hoewel nu ik erover nadenk hebben we al eerder rare beslissingen gehad. Dus het probleem zit niet in het weer, zit niet bij het NPO en zit niet bij de afdeling5 , maar achter het probleem waait het spook (oorzaak) van de ,, logistieke problemen,, de vervoerder.

Maar ze zoeken het maar uit en mijn weekeinde was goed verziekt mede daar er snelheden werden bereikt van 1900 mpm en ook de duiven van Bergerac en Narbonne goed zijn afgekomen ondanks die volgens de insiders onoverkomelijke hitte. Dus het is en was allemaal bull shit praat.

Een bestuurder benaderde mij deze week over het feit dat ik commentaar had geplaatst op facebook over een verkeerd gemelde duif maar gaf ook gelijk aan dat hij erkende dat ook ik het recht heb op vrijheid van meningsuiting, maar een beetje minder mocht ook wel. Feitelijk had ik niks gezegd omdat ik de vraag voor iedereen open liet door ……..… in te vullen en daar hadden diverse woorden kunnen worden ingevuld van parfum tot mooie duif. Maar wat de bestuurder schijnbaar niet gelezen had was dat anderen het vuurtje opstookte en zelfs bedreigingen uitte.  Toen ik dat bij hem toelichtte begrepen we elkaar goed en bleek dus dat hem maar de helft van het verhaal verteld was en wisten wij waar de schoen wrong. Wij hebben het uitgepraat.

De duiven zijn nu een nieuwe fase ingegaan en de hokken worden in de ochtend en avond bijgelicht, ze trainen goed en ik heb verwachtingen dat ze hun prijsjes op ons niveau kunnen verdienen, al blijft het altijd afwachten. De gemaakte drinkgoten op de planken voldoen goed en sommige duiven drinken na de training zelfs voor ze naar binnen lopen. Zo blijft een duivenmelker altijd bezig.

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

 

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-30

Het was me het weekje wel en dit is ook alweer de dertigste ,,wel en wee,, en nog acht weekjes te gaan en het duivenseizoen zit erop, dat gaat snel zal u zeggen. Zelf vind ik het te lang duren en verlang naar het einde. De temperaturen zijn heel hoog en elke week moeten de duiven tot het gaatje gaan en dat is duidelijk te zien , tenminste voor wie er oog voor heeft. Verder ga ik hier niet op in want soms is zwijgen beter dan iets zeggen.

Dagfond heb ik ook deze week niet mee gedaan met de duidelijke rede dat weken terug het late lossen een drama was en eerlijk gezegd probeer men het nu beter te doen en zeker op de dagfond.  De jonge duiven en vitesse2 vlucht had van mij een uurtje eerder los gemogen maar we zullen het er mee moeten doen, de LC beslist.

Zelf ga ik elke dag ruim anderhalf uur eerder het bed uit om de jonge duiven uit te laten, als het nog koel buiten is, nu de vluchten begonnen zijn willen ze zelf minder trainen maar voorlopig lukt het me om ze aan de gang te houden. Ook krijgen ze een keer meer het bad in het hok maar hoofdzakelijk om een hogere luchtvochtigheid in het hok te creëren.

Ook in de middag gaan de duiven er pas rond zes uur uit als het wat koeler wordt.

Deze week deden we dus wel mee aan de wedvlucht Quievrain.

De oude duiven had ik afgelopen week weer terug op weduwschap gezet en idd ze raakte gelijk weer de lijst, nog niet geweldig maar wel raak.

Bij de jonge duiven wel een hele mooie tijdduif maar die vond het nodig om in het bad waar geen water in zat te gaan zitten en toen ik hem eruit joeg naar het dak te gaan en dit kunststukje driemaal te herhalen, waarmee ik niet zeg dat ik de eerste prijs verspeelde want na de verrekening van het afstand verschil was dat niet gelukt maar ik had wel 90 seconden vroeger kunnen zitten, jammer dan.

Na de jonge duivin kwam een jaarling doffer en toen draaide er opeens een heel klad door de put heen die elkaar ophielden, ook hier mijn motto ,,jammer dan ,, en ik kan er niet koud of warm meer van worden ze zijn immers thuis zoals ze komen en dat zegt voor mij genoeg.

Zowel de eerste jonge duivin als de jaarling doffer komen uit het kweekhok  uit koppel 4 te weten Jonge Blue Favori  uit ( zoon Titan ,W.A.de Bruijn) X Dtr Blue Favori  ( W.A.de Bruijn ) X  Jonge Sharon (Allesandro W.A. de Bruijn) x   Jonge Sharon (Everling ,, Nanteuil x Olympic Sharon.) dus het Oostblok uit Zuid Holland zit ruim in deze duiven vertegenwoordigd.

Ienepien had me al gewaarschuwd zet drinkpotten op de plank en idd bij de oude duiven doe ik dat ook al enkele weken maar bij de jonge duiven was dit nog niet gedaan, maar een oude ezel stoot zijn kop geen twee keer aan dezelfde steen dus vanochtend op alle planken drinkgootjes aangebracht die ik nu nadat de duiven de middagverzorging hebben gehad omkeer zodat ze dan kunnen drogen en in de ochtend bij het uitlaten vul ik ze dan, zo weten ze al snel dat er water op de plank staat , één nadeel de kraaien , tortelduiven en andere vogels hebben dit ook snel door.

Dit jaar hing hier de appelboom weer een keer vol met appels en waar ik andere jaren geen last van had heb ik nu wel die grote groene halsbandparkieten. De krengen vreten mijn hele boom leeg, jammer het is de natuur en de winkel ligt immers ook vol met appels.

Dit was het weer voor deze rondom en ik zou zeggen tot de volgende.

Kees Commijs 

Racing Pigeon Whisperer.

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-29

We zijn weer een weekje verder en nog negen weekenden te gaan en het seizoen zit er dan gelukkig op, een seizoen waar nog flink over zal worden nagepraat. Positief door de titel behalers en negatief door de verliezers. Mij boert dat totaal niet, gaat het goed vind ik het leuk gaat het slecht dan denk ik jammer dan , ik kan de duiven geen vissersgaren aan de poten doen en met een werphengel naar huis toe draaien. Ik verzorg ze optimaal en hoop er dan het beste van en meer kan ik er volgens mij niet aan doen.

De oude duiven liggen er helemaal uit , zien er prachtig uit , zijn gezond maar je zag het minder worden , de drive is weg. Even contact met de mentor om ze op het nest te zetten en het antwoord was ,, heeft weinig nut,, dan ga je twijfelen  en na een week toch bij elkaar laten zitten , stenen eitjes eronder en alles ging gelijk broeden. Maar deze week was het weer pet ( dus de mentor had het bij het rechte eind)ondanks het broeden ,ondanks enkele kale jonkies gewoon pet. Nu alles weer terug op weduwschap en proberen dan het seizoen maar uit te spelen/ rommelen.

Bij de jongen was het anders , die hadden gewoon open broedbakken maar deze week gingen de rekjes op half met de schuifjes open en de schotel achter het dichte plaatje, we hoorde de doffertjes gewoon in huis tekeer gaan, knettergekke boel was het in het hok en ook in de lucht , genieten geblazen alleen scheelt het wel een dik uur wat ze minder gingen trainen. Maar zaterdag waren ze er , twee hele vroege tegelijk maar die liepen niet door maar nummer drie vier en vijf kwamen er snel achteraan en namen ze mee naar binnen. Geen werelduitslag maar wel redelijk naar mijn zin en ….we moeten nog 9 weken met de jongen.

Het nare is dat er weer vijf onderweg zijn gebleven en dat betekend dat ik momenteel al 40 % van de gechipte jongen kwijt ben en dat is best veel en niet elke achterblijver is een slechte. Kreeg voor de eerste vlucht een jong opgegeven dat in Vlaardingen zat , ik haalde haar op woensdag op en vrijdags ging ze mee en heeft nu wel beide weken prijs.

In de vereniging ging het tijdens het voor inkorven niet prettig  een liefhebber vond het nodig om mij schijnbaar uit te dagen en begon met ,,waar was je vriendje Willem nu op Argenton ? Als ik er twee heb heeft hij er pas drie. –Waarop ik stelde maar als hij er drie voor je heeft, zat jij toch te laat. — Nee want ik had er maar zeven- en twintig mee en hij ruim tachtig — waarop ik stelde hier in de club waren er 160 mee en mijn vriendje ( zijn woorden) Willem had hier ook 1.2 en 3 gehad dus 80 tegen 160 is dat niks dan. Maar over de oude duivenvlucht vanuit  Duffel hoor ik je niet dat hij met drie mee met drie duiven op het eerste blad sta met alles voor je — Opeens kreeg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd , ik had vorig jaar geluk gehad dat een vader/zoon combinatie uit onze club niet met de jonge duiven gespeeld had en ook dat hij niet had meegedaan  en daarom was ik jonge duivenkampioen geworden — Ik wijs hem op een foutje in zijn beredenering daar hij wel had mee gedaan met de jonge duiven ,enkele vluchten miste en daarnaast slechts 14 prijzen had verdiend op ruim 120 inkorvingen.– Opeen wist hij waar ik woonde en langs zou komen om allebei mijn benen te komen breken –en dat terwijl ik slecht vijf meter bij hem vandaan zat aan een tafeltje dus hij mocht het best proberen– Enkele leden gingen de boel sussen en dat was ook de beste oplossing — Andere gaven aan dat ik aangifte moest doen bij de politie vanwege bedreiging en ook dat doe ik niet omdat ik mijn pappenheimers ken en gewoon blijf lachen, waarom ik het hier dan wel in mijn column zet is omdat de liefhebber het uitschreeuwde van en zet het maar in je column op internet , dus bij deze heb ik aan zijn wens voldaan.

Leuk is uiteraard anders maar je leert als criticus en schrijver met dit soort misstanden om te gaan, schouders rechten en het glijd van je rug af. Genieten doe ik van mijn duivensport en het liefst heb ik dat ze goed en snel naar huis komen en hebben de duiven even off day , jammer dan tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-28

Weer een weekje voorbij en een weekje waarin het één en ander werd aangepast, 24 duiven gingen naar mevrouw Timal en die was er met haar man blij mee . Ee grote zak met heerlijke warme baraas en een goede fles wijn met in het vooruitzicht ook nog een lekkere rottie dus iedereen was weer tevreden.

In het hok dus meer ruimte en alles even bij elkaar laten zitten op stenen eitjes en nu afwachten tot de volgende midfondvlucht komt in het door de kenners samengesteld vluchtprogramma. misschien gooi ik ze dan weer een week voor die vlucht uit elkaar we zien wel.

Ook werd het uitlaten van de duiven aangepast aan de vlucht inplaats van rond 9.30 uur gingen de jongen er deze week om 6.15 uur uit en dat scheelde gelijk weer in de tijd en snelheid van hun trainen. Hoe warmer hoe minder zin ze erin hebben.  ook nog een keer de duiven naar zevenbergschehoek gebracht waarvan er twee zijn achtergebleven dus zaterdag moesten ze voor een puntloze vlucht uit Duffel vliegen.

Op facebook had ik al diverse keren mijn bezorgdheid over die vlucht met dit weer voor onervaren jonge duiven uitgesproken en erop gehamerd gaan we vliegen dan wel zo vroeg mogelijk lossen die jonge dieren. En … het werd wachten , wachten op andere afdelingen en de vraag is dan waren die nog niet op hun losplaats want als ik naar de los info van de KBDB keek waren daar om 6.00 uur al bonden aan het lossen en rond 7.00 uur was alles overal eruit alleen hier waren we weer aan het wachten en tobben. Duffel is een vlucht die zelfs voor de verste afstand in de afdeling hooguit 7 kwartier duurt en als er dus om 6.30 uur gelost was had niemand er last van gehad en wij ook van niemand . Maar de LC beslist en ik schat volgende week 4000 jonge duiven minder in de afdeling en dat over de komende tien jonge duivenvluchten scheelt onze afdeling aan inkomsten zo een dertigduizend euro, en dan zeiken over een verhoging voor de dieselprijs  ? De commissies van afdeling 5 en het bestuur moeten zich schamen vanwege ondeskundig beheer en gedrag, en de liefhebbers kunnen na dit weekeinde hun wonden likken . Weer twee jaar voor sommige naar de kloten.

De jonge duiven hadden wij redelijk niet vroeg maar gewoon goed , was het een puntenvlucht geweest dan hadden we al een gaatje op de ,, grote ,,kampioen kunnen slaan  maar zoals u weet telde deze vlucht niet en blijf ik bij mijn motto ,, in Rotterdam worden kampioenschappen bepaald en niet behaald,,.

Ondanks de verliezen gaan we ze weer volop aan het voorbereiden op de volgende jonge duivenvlucht en komt er nog één via een clubgenoot terug bij dhr. van de Linde in Oosterhout vandaan en vanavond heb ik er nog één in den Haag opgehaald. Kortom duiven genoeg om nog een resultaatje te kunnen boeken. We zullen het wel zien.

En dan ook nog even dit, liefhebbers hoor je altijd praten over de megahokken in Zuid Holland en ik kan er wat dat betreft er ook wat van maar deze week vlogen we Duffel oude duiven en in het rayon oost van afdeling 5 stonden er 4063 duiven in concours en Willem de Bruijn had er slechts 3 mee en pakte 9 –92 –98. Dus alle drie in de eerste honderd en dus 100% prijs en …. niemand hoor je daarover , slappelingen.

Tot de volgende rondom en mijn slogan ,, lossen als je denkt dat het kan en dan schijt aan het IWB en NPO,,.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.

 

Het wel en wee rondom ons duivenkot 2018-27

Het was me het weekje wel, duiven voorbereiden op de vlucht , maar voor welke vlucht is elke week weer de vraag. Ga ik inkorven en dan hoor ik dat de jonge duiven vlucht wederom is afgelast en dat de oude duiven niet de volledige afstand mogen vliegen vanuit Melun op advies van een hele rij weerkundige en dierprofeten. Nu bleek het van de jonge duiven op waarheid te berusten maar van de oude duiven kwam het weer uit de duim van drs Fantastico. Dus wederom hoefde ik vrijdags niet naar de club om in te korven.

Nu over Melun kan ik kort zijn, onze duiven waren er gewoon niet en zijn er helemaal uit. Slechts enkele zijn nog in staat om op tijd thuis te komen, dus was er reden genoeg om tot actie over te gaan.

De ,,Schalie Willem,, is weer uit het kweekhok gehaald dat was één ding. Op drie duiven na  ,,Opoe,, van Philip Huksloot en ,, de Stedelijke,, waar van vaderskant nog iets van de kippenvleugel zit maar zijn moeder is ,,Willemien ,, van Willem de Bruijn.

Het grote woord is gevallen ,,Willem de Bruijn,, deze lijnen en de lijn van de Lady Bolt zal alleen nog op het hok te vinden zijn  en even voor de duidelijkheid u mist nummer drie nog en dat is een fonddoffertje ,,Woutje,, bij Wout Nederpelt vandaan en die mag indien hij het haalt nog blijven tot Limoges als laatste vlucht. Uiteraard zitten er nog wat jonge fondduifjes tussen de gekweekte jongen maar het is niet de bedoeling dat deze na het seizoen nog deel gaan uitmaken van de vliegduiven daar ik (wij) ons hoofdzakelijk gaan toeleggen op vluchten tot 500 km. Dus geen dagfondvluchten meer. Lang wachten , ik ken er niet tegen.

Totaal zitten er na de actie die ik dit weekeinde heb ondernomen nog 18 duiven in het vlieghok en 24 zijn eruit geselecteerd, incl de fondduifjes uit het zijhok. Het zijhok is nu leeg en zal ook niet meer voor de duivensport gebruikt worden, de drie broedbakken zijn naar het jonge duivenhok gegaan en alle (spaanplaat) hokjes daar zijn verwijderd.

Dus ondanks de 30 graden celcius heb ik het druk zat gehad. Of het nu opeens beter zal gaan ik denk het niet maar ik hou in ieder geval weer wat geld in mijn zak en maak geen prijzen voor duivenhandelaren. Ook was er interesse voor de duiven maar wat ik zelf niet goed genoeg vind voor mijn hobby is ook niet goed voor een ander. Duivenverkoopsites zouden in mijn visie nooit bestaan of alleen onbevlogen jonge duiven mogen verkopen.

Dan over het uitstellen en afstellen, bestuurders denken steeds meer in eigen straatje en sommige gaan daarvoor juist het bestuur in om zo de algemene sport een beetje naar hun hand te kunnen zetten, ik vind het zielig. Natuurlijk is het warm en zal het in de toekomst misschien nog wel warmer worden, bij warmte krijg je in de vroegte ook vaak grondnevel maar …. duiven vliegen daar boven. We kunnen met veel factoren rekening gaan houden en de term ,, diervriendelijkheid,, wordt vaak als excuus gebruikt maar is dit wel diervriendelijk? De verliezen worden steeds massaler en komen er meer zwervende duiven, verwonde duiven het zal steeds meer voorkomen als ze niet de kans krijgen om draden te herkennen en uiteraard ook de steeds meer aanwezige windmolens. Op het hok leren jonge duiven geen moer en ervaring moeten ze op de vlucht opdoen met sprongetjes van hooguit 35 km , maar geen concourscommisie stelt zo een programma op, ze klooien maar wat aan en naast de ( hobby) liefhebbers zijn de duiven de dupe.

Geen goed programma om ervaring op te doen , lossingen alleen bij ideale omstandigheden dus bij een beetje tegenslag onderweg ontstaan er grote verliezen in de toekomst en het heden. Kortom we verzieken het karakter van de ouderwetse postduif en maken er weerstandloze mietjes van. En met de smoes dat de duiven sneller zijn geworden moet niemand bij mij aankomen daar de snelheden op de vluchten de laatste weken met de ONO wind dichter bij de 1000 mpm als bij de 1600 mpm liggen. En ik las van de week een columnist die anders beweerde maar de echte duif is niet beter en sneller geworden, alleen met de wind op de staart en dat heeft alleen met moderne voersystemen en gegeven rotzooi te maken en niks met de kwaliteit van de duiven.

Ik heb alweer teveel geschreven dus tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.